American Journal
Boeren op fazantenjacht in de Midwest, een kolonne oorlogsbodems op de oceaan, de bruiloft van een ouder echtpaar en een jongen die moedwillig een hond van een rivieroever afgooit waar hij niet meer op kan klimmen. Deze en andere archiefbeelden die nooit de bioscoop haalden, combineerde Arnaud des Pallières tot een illustratie van de Amerikaanse droom en de soms ontluisterende Amerikaanse realiteit.
Dialoog is afwezig, maar steeds wisselende muziekfragmenten zetten de toon: van naïef opgewekt tot donker dreigend. Idiosyncratische tekstkaarten tussen de filmbeelden bevatten jeugdherinneringen, anekdotes en een allegorie over mensen die in haaien veranderen.
American Journal neemt de vorm aan van een historische roadtrip, vermomd als anoniem dagboek. De film ademt een romantisch verlangen naar de tijd dat Amerika het onbetwiste centrum van de wereld was. Maar wat begint met euforisch gemijmer over een vistripje met vader, eindigt in een nachtmerrie over oorlog, indoctrinatie en platte consumptiecultuur.