Waters of Pastaza
Op de grens van Ecuador en Peru zwermt een groep inheemse Achuar-kinderen door de jungle. De natuur is hun habitat, hun speeltuin en werkgebied. Met ogenschijnlijk gemak klimmen ze in torenhoge bomen om groente en fruit te oogsten en gaan ze uit vissen in een motorbootje. Ze komen allerlei kleine dieren tegen, snijden uit hout een eigen vliegtuigje en spelen in een waterval.
Vaardig en met zelfvertrouwen voeren de kinderen, hoe klein ook, huishoudelijke taken uit die in andere delen van de wereld alleen aan volwassenen worden toevertrouwd, zoals koken op open vuur en eten bereiden met een enorm hakmes. De tijd lijkt te hebben stilgestaan in dit stuk van de jungle, maar ook hier hebben moderne technologieën als mobiele telefoons hun intrede gedaan, en ook hier hebben die een ongekende aantrekkingskracht. Filmmaker Inês T. Alves observeert dit alles zonder oordeel en creëert een vloeiend geheel, dat meedeint op het ritme van de jungle en de golven van de Pastaza-rivier.