Dope Is Death
Het verhaal van Mutulu Shakur, de stiefvader van rapper Tupac Shakur, is een combinatie van omstreden politiek activisme en de burgerrechtenstrijd. Als lid van de Black Panthers kwam hij in het begin van de jaren 70 samen met de Young Lords op voor de arme bevolking in de South Bronx in New York. Ze organiseerden diverse welzijnsprogramma’s voor Afro-Amerikaanse, Puerto Ricaanse en Latino kinderen en streden voor gratis gezondheidszorg. Nadat ze in 1970 het Lincoln Hospital hadden bezet, richtten ze er een gezondheidscentrum op waar drugsverslaafden met acupunctuur werden behandeld.
Interviews met sleutelfiguren uit die periode van eind jaren 60 tot begin jaren 80 worden geïllustreerd met veel archiefmateriaal. Daarin komt naar voren hoe Shakur als uitvloeisel van zijn politieke activiteiten ook de aandacht van de FBI op zich vestigde. In 1988 werd hij veroordeeld voor betrokkenheid bij een gewapende overval op een geldwagen door de Black Liberation Army, en kreeg een gevangenisstraf opgelegd die hij nog steeds uitzit.