First Love
“Ik ben in mijn achttiende levensjaar,” zegt tiener Jadwiga tegen de arts bij wie ze voor een abortus is gekomen. “Nog geen achttien dus,” observeert hij droogjes. Na nog een aantal lichtelijk vernederende vragen weigert hij de ingreep. Zo zien Jadwiga en haar negentienjarige vriendje Roman zich genoodzaakt hun levens een compleet andere koers te geven. Deze intieme film volgt het prille stel vanaf het doktersbezoek tot net na de geboorte van hun kind.
Regisseur Krzysztof Kieślowski toont in deze documentaire uit het begin van zijn carrière onverhuld de institutionele barrières waar het jonge stel in het socialistische Polen van de vroege jaren zeventig tegenaan loopt. Maar de universeel menselijke aspecten zijn belangrijker, net als in zijn latere speelfilms. Hij volgt Jadwiga en Roman in hun onzekere eerste stappen op de arbeidsmarkt, hun voorbereidingen op het ouderschap en hun pogingen om deze eerste liefde een toekomst te geven.