Listening to Kenny G
Muzikaal meesterbrein of zielloze geldmachine? De meningen over Kenny G lopen sterk uiteen. Filmmaker Penny Lane vraagt zich af waarom deze immens populaire saxofonist sommige mensen zo op de kast jaagt. In Listening to Kenny G laat ze beide kampen aan het woord, met de artiest zelf als knuffelbaar middelpunt.
Jazzprofessors en muziekcritici doen hun best om de ‘easy listening’ en ‘smooth jazz’ van Kenny G te analyseren. “Een zakelijke poging om me te kalmeren”, klinkt het aan de ene kant. “Muzikaal meubilair”, merkt een andere kenner op. Echte jazz is het in ieder geval niet, want dat is vele malen complexer. Toch is dit de bestverkopende instrumentalist aller tijden. Die miljoenen fans kunnen het toch niet allemaal mis hebben?
Het spanningsveld tussen hoge en lage kunst krijgt vooral dankzij interviews met Kenny G zelf een heerlijk luchtige verpakking. De artiest is ontwapenend enthousiast, gepassioneerd, gedreven en niet vies van een beetje zelfspot. Een man die geen muziektheorie nodig heeft voor het betoveren van zijn publiek.