Five Scenes from the War in Afghanistan as They Appear in East Sussex
Een veteraan vertelt vanuit een plantenkas in Engeland over zijn ervaringen als soldaat in Afghanistan. Clement Boland diende meer dan tien jaar geleden in Helmand voor het Britse leger, waarna hij met PTSS terugkeerde. Zijn therapie bestaat nu uit tuinieren. In vijf rake scènes vertelt hij hoe het landschap van East Sussex en Afghanistan in elkaar overvloeien, doordat hij keer op keer herinneringen aan de oorlog herbeleeft. Zo kan hij een neergeschoten Afghaan die “leek op Jezus” niet van zijn netvlies krijgen. Hij schoot niet zelf, maar voelt wel de schuld.
Die herinneringen zijn niet goed verwerkt, waardoor hij regelmatig terugflitst naar de gebeurtenissen alsof hij nog in het verleden rondloopt. Clement wende daar aan het idee dat hij binnenkort zal sterven en heeft daardoor nog steeds weinig vertrouwen in de toekomst. Via parallellen en contrasten tussen locaties en tijd ontstaat een indrukwekkende reflectie op hoe geheugen en trauma werken, omlijst met de bloemen die Clement zelf heeft geplant.