Untitled
"Ik wil een jaar lang door de wereld reizen en alles filmen wat op mijn pad komt," vertelt de Oostenrijkse filmmaker Michael Glawogger aan het begin van Untitled. Het caleidoscopische resultaat voert ons door de Balkan via Italië naar Noordwest-Afrika tot aan een kustplaats in Liberia, waar Glawogger aan malaria overleed. De film is voltooid door zijn vaste editor Monika Willi, op basis van de beelden en teksten die hij tijdens deze reis opnam en schreef. Als kijker krijg je het gevoel in een open treinwagon te zitten, terwijl de wereld van Glawogger aan je voorbijtrekt. Een voice-over, gesproken door de Ierse actrice Fiona Shaw, vertelt het fictieve verhaal van een man die op de vlucht is en een plek zoekt om te verdwijnen. Hij deelt scherpe observaties over de veerkracht van ons taalvermogen, de overlevingsdrang van kippen en het nemen van afscheid. De uiteenlopende locaties, indrukken en verhalen creëren betrokkenheid, maar ook onthechting. Untitled is een film zonder thema waarin je net als de maker op reis gaat naar een onbekende bestemming. Sublieme zwanenzang.