Liturgy of Anti-Tank Obstacles
Wat staat kunstenaars te doen in oorlogstijd? Doorgaan met wat ze altijd doen, is onmogelijk, merkte de Oekraïense regisseur Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk op in een interview, een paar maanden na de inval van de Russen. “Vóór de oorlog was ik filmmaker, maar nu is iedereen vrijwilliger.” Hij maakt sindsdien documentaires die laten zien hoe de oorlog zijn land heeft veranderd.
Dat de oorlog de bevolking heeft samengesmeed, illustreert de tekst van de Oekraïense schrijver Oleksandr Mykhed, waarmee Liturgy of Anti-tank Obstacles begint: “De taal van de oorlog wordt nu door iedereen gesproken. En elke bajonet, ongeacht wat het is, telt.” De verder woordloze film toont beeldhouwers die nu anti-tankkruizen maken in plaats van religieuze beelden. De soundtrack begeleidt deze opnamen met liturgische koorzang; later klinkt een luchtalarm.