The Industry VR
Nederland is het grootste drugsland van Europa. Wiet zit in onze genen, cocaïne komt met grote hoeveelheden de havens binnen en xtc is zo Hollands als hagelslag. Het omvangrijke documentaireproject The Industry, waarin een interactieve documentaire centraal staat en die naast deze VR-ervaring ook een podcast en radioprogramma omvat, brengt de Nederlandse drugsindustrie in kaart, zowel op een persoonlijk niveau als in vogelvlucht.
In The Industry VR stelt regisseur Mirka Duijn je voor aan zes mensen die hun brood verdienen aan drugs: wiettelers, cokebaronnen en drugshandelaren. Terwijl je luistert naar hun verhalen over de kick en de stress van hun illegale werk, kijk je rond in de plekken waar zij werken: van een woonkamer in een gewoon rijtjeshuis tot industriële gebieden aan de randen van de stad, en van een klein bootje tot een gigantische antiekwinkel. Drugs zijn overal – dat is wat je ziet wanneer je de kleine, vaak banale signalen leert herkennen.