Tongue Cutters
Op zoek naar vakantiewerk gaat Ylva (9) uit Oslo deze winter logeren bij haar opa en oma in een vissersplaatsje in het noorden van Noorwegen. In de visfabriek daar is het uitsnijden van kabeljauwtongen ­– beschouwd als delicatesse – traditioneel een baantje voor kinderen, die al vanaf hun zesde leren hoe ze met een scherp mes de bakken vol kabeljauwkoppen te lijf moeten gaan. Elke februari houden ze zelfs een tongsnijderskampioenschap. Ervaren Tobias (10) doet het voor en na enige aarzeling heeft stadsmeisje Ylva, niet gewend aan vissen en vissenbloed, het snel onder de knie. De observerende stijl en zorgvuldige fotografie, aangevuld met Ylva's voice-over en vrolijke intermezzo's, geven dit vakantieverslag een speelfilmachtige allure. Oude foto's stippen de band met het verleden aan, naast impressies van het noordelijke landschap. Minstens zo belangrijk als het tongensnijden zijn de andere dingen die Ylva daar beleeft. Vooral met Tobias heeft ze veel plezier. Terwijl de toon lichtvoetig blijft, hebben ze ook serieuze gesprekken over hun gescheiden ouders. Hun vriendschap vormt een rode draad in het verhaal.