Toni Morrison: The Pieces I Am
Toen de Amerikaanse schrijver Toni Morrison (1931-2019) leerde lezen en schrijven, was dat nog bepaald niet vanzelfsprekend voor een zwart meisje. Maar haar liefde voor taal en verhalen was groot en ze ontwikkelde zich achtereenvolgens tot docent, redacteur bij de invloedrijke uitgeverij Random House en schrijver van beroemde romans als The Bluest Eye, Song of Solomon en Beloved. Ze ontving in 1993 de Nobelprijs voor Literatuur.
Morrison gaf een geheel nieuwe betekenis aan het begrip “zwarte literatuur”. In het lange interview dat de rode draad vormt in dit filmportret, zegt ze: “I spent my entire writing life trying to make sure that the white gaze was not the dominant one in any of my books.” Haar werk bood ruimte aan eerder ongehoorde, zwarte perspectieven en verhalen, maar ging uiteindelijk ten diepste over ons menszijn. En daarmee inspireerde ze velen, zoals blijkt uit interviews met diverse Afro-Amerikaanse collega’s en cultuuriconen, onder wie Oprah Winfrey, Angela Davis en Walter Mosley.