Sweetgrass
In de zomer van 2003 trok een groepje herders nog één keer met een kudde schapen door het Beartooth-gebergte in Montana, in het uiterste noordwesten van de Verenigde Staten. Een tocht van bijna driehonderd kilometer, door uitgestrekte groene valleien, langs sneeuwveldjes en over gevaarlijk smalle richels. Een tocht vol uitdagingen. De herders op leeftijd doen hun uiterste best om de honderden schapen bij elkaar te houden, en in het panoramisch hooggebergte stikt het van de hongerige wolven en grizzlyberen. De camera registreert en de beelden spreken voor zich; talking heads, voice-over en muziek ontbreken in . Surreëel is de aftrap van de tocht, als de schapen in hoog tempo door een slapend westernstadje worden gejaagd. Later staat de camera middenin de kudde of op een torenhoge bergtop. Op de achtergrond klinkt het geblaat van de schapen en het geschreeuw van de mannen, die het overzicht over hun kudde dreigen kwijt te raken. Deze visuele roadmovie blijft op gepaste afstand van een geïsoleerde gemeenschap die op het punt staat te verdwijnen en dringt er zo diep in door.