Antonio Lopez 1970: Sex, Fashion & Disco
Antonio Lopez (1943-1987) geldt als de meest invloedrijke mode-illustrator van de vorige eeuw. Zijn tekeningen kleurden de tijdgeest van het frivole New York en het nog veel vrijere Parijs in de jaren zeventig. Deze hypnotiserende collage van foto's, tekeningen, archiefmateriaal en interviews met modellen en muzen uit die tijd is een eerbetoon aan werk en leven van deze energieke kunstenaar. Lopez voelde zich als een vis in het water in de extravagante kringen van grote ontwerpers als Karl Lagerfeld. Zijn werk – origineel, onstuitbaar, onbevangen, niet gehinderd door conventies of taboes – was baanbrekend; zo was Lopez een van de eersten die een zwart model tekende. "Antonio wist in zijn tekeningen de magie te vangen die in de lucht hing," typeert de legendarische modefotograaf Bill Cunningham zijn tijdgenoot. Lopez en Cunningham drukten beiden een groot stempel op het modebeeld van hun tijd; niet voor niets is dit eerbetoon aan Lopez opgedragen aan in 2016 overleden Cunningham.