Marianne & Leonard: Words of Love
In 1960 ontvlucht de dan 26-jarige Canadese schrijver Leonard Cohen zijn woonplaats Montreal en hij strijkt neer op het Griekse eiland Hydra. Daar ontmoet hij Marianne Ihlen uit Noorwegen, die zal uitgroeien tot zijn geliefde en muze, vereeuwigd in het nummer ‘So Long, Marianne’. Jarenlang leven ze gelukkig samen in het zonovergoten paradijs, waar een hechte gemeenschap van kunstenaars de vrije liefde viert. Maar dat verandert als Cohen zichzelf als zanger en liedjesschrijver ontdekt, naar New York verhuist en een wereldster wordt.
De Britse filmmaker Nick Broomfield, die als twintigjarige student in Hydra belandde en een kortstondige affaire met Marianne beleefde, schetst de tragische liefdesgeschiedenis van de kunstenaar en zijn muze aan de hand van persoonlijk archiefmateriaal, interviews met betrokkenen en poëtische voice-overs van Cohen en Ihlen. Een melancholieke, intieme en dromerige film over (de schaduwzijden van) roem, de seksuele vrijheid van de jaren zestig en liefde tot de dood ons scheidt.