R 21 aka Restoring Solidarity

    الفيلم رقم واحد وعشرون

    • Mohanad Yaqubi
    • Palestijnse Gebieden, België, Qatar
    • 2022
    • 71 min
    • Wereldpremière
    • Frontlight

    De ontluikende strijd voor Palestijnse zelfbeschikking kon tussen 1960 en 1980 rekenen op de steun van linksradicale bewegingen wereldwijd. Ook in Japan. Dat blijkt uit een collectie 16mm-films van militante filmmakers uit diverse landen, die Japans werden ingesproken om te worden getoond aan een Japans publiek. Dat voelde zich na de Tweede Wereldoorlog onderdrukt door de VS, en had niet alleen sympathie voor de Palestijnen maar identificeerde zich in hoge mate met hen.

    Stilistisch variëren de films enorm. Er zitten interviews bij met PLO-kopstukken, documentaire impressies van het leven in vluchtelingenkampen, experimentele films en instructiefilms voor toeristische doeleinden. Mohanad Yaqubi put uit dit materiaal voor een film die gezien kan worden als mogelijke conclusie of epiloog. Hij laat zien hoe twee zeer verschillende volkeren zich verbonden kunnen voelen via beeld, maar stelt ook vragen. Waar ligt de grens tussen steun en propaganda? En in hoeverre is een lokale strijd internationaal te vertalen?

    Credits

    • 71 min
    • DCP
    • Gesproken talen: Japans, Arabisch, Engels
    • Ondertiteling in: Engels
    Regisseur
    Mohanad Yaqubi
    Productie
    Sami Said namens Idioms Films
    Co-productie
    Vincent Stroep namens Escautville
    Cinematografie
    Casey Asprooth-Jackson
    Montage
    Rami El Nihawi

    IDFA historie

    2022
    Wereldpremière
    Frontlight

    Deel deze film

    Print deze pagina

    IDFA historie

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies