La Bestia – Train of the Unknowns
Om de Verenigde Staten te kunnen bereiken, springen veel migranten uit Midden-Amerika op een goederentrein die bekendstaat als La Bestia, ‘Het Beest’. Deze uitgebalanceerde studentenfilm is in zijn geheel gemaakt op de tussenstop Casa del Migrante in het Mexicaanse Huehuetoca. Casa del Migrante biedt tijdelijk een veilige haven voor de migranten, hier kunnen ze zich even opladen. Aan de muur hangt de spreuk ‘No wall can hold back dreams’, en ook de priester steekt ze een hart onder de riem. Als de migranten de accommodatie na twee dagen moeten verlaten, is er geen weg meer terug.
Regisseur Manuel Inacker vermijdt elk sentiment en politiek statement, en luistert eenvoudig naar hun verhaal. Een van de jonge mannen is beschoten door de mara’s, de internationaal opererende jeugdbendes in Midden-Amerika, en zoekt nu zijn heil elders. De dramatisch spannende eindscène, waarin twee mannen op de trein proberen te springen, is exemplarisch voor het lot van vele twintigers die hun leven riskeren voor een betere toekomst, terwijl de meesten van hen nooit hun droombestemming bereiken.