Silvio, One of Us
Hoe kan dat Silvio Berlusconi ondanks talloze schandalen, blunders, bewijzen van corruptie en machtsmisbruik al vijftien jaar de Italiaanse politiek dicteert en onverminderd populair is onder het Italiaanse volk? Die vraag wordt niet alleen in het buitenland gesteld. Deze Italiaanse documentaire peilt in de aanloop naar de regionale verkiezingen van maart 2010 de stemming in het land. Aanhangers van Berlusconi en van zijn coalitiegenoot Lega Nord komen aan het woord, maar ook de leden en sympathisanten van de beweging Il Popolo Viola ('het paarse volk', naar de kleur waarmee ze zich tooien tijdens demonstraties). Deze beweging, ontstaan vanuit internetactivisme, distantieert zich van de bestaande politieke partijen en strijdt voor het herstel van de democratie. Met die democratie is het intussen slecht gesteld in Itali\'eb. Te zien is hoe nepotisme de lokale politiek bepaalt, hoe een aan Berlusconi gelieerde krant er dubieuze journalistieke waarden op nahoudt en hoe het electoraat is weggezakt in politiek nihilisme. Ook het aloude fascisme lijkt nooit ver weg: in het vocabulaire dat politici hanteren, in de adoratie die Berlusconi's aanhang voelt voor de leider, of in de angstvallige afzijdigheid van stille tegenstanders. Een Romeinse taxichauffeur en zijn passagiers zorgen tussendoor voor de 'vox populi'.