10 Mississippi
Games maken regelmatig gebruik van een eerste-persoonsperspectief, maar slechts zelden wordt het écht persoonlijk. Game-designer Karina Popp pakt het anders aan in haar soms op het ongemakkelijke af intieme 10 Mississippi. Ze stelde zichzelf ten doel om een spel te maken dat enkel uit foto's bestaat. Popp liet zich inspireren door Chris Markers meesterwerk La jetée – niet qua inhoud, maar in de keuze om het centrale kenmerk van het medium te negeren. La jetée is een film zonder beweging, 10 Mississippi een spel waarin de speler het zonder handelend vermogen moet stellen.
Zeker: de speler beïnvloedt de voortgang in de reeks tussenmomenten in iemands leven. Met het indrukken van (vaak humoristisch gekozen) letters en tekens op het toetsenbord doorloop je steeds een nieuwe stap in de routine. Maar van controle is geen sprake: je volgt een route die lang geleden al is vastgelegd en zich steeds herhaalt. Van de teleurstellend lege koelkast tot en met knip-en-plakwerk in een Excelbestand. Ochtengymnastiek, kantoorbaan, buikje rond, herhaal, herhaal, herhaal.