Miúcha, the Voice of Bossa Nova
De Braziliaanse zangeres Miúcha werkte samen met sleutelfiguren uit de bossanova zoals Vinicius de Moraes, Tom Jobim, Stan Getz en haar broer, Chico Buarque. Ze was getrouwd met de grondlegger ervan: João Gilberto. Ze zong niet alleen mee op hun platen, maar schreef ook mee aan de muziek. Tot nu toe is haar rol in deze muziekstroming, en daarmee het vrouwelijke perspectief daarop, onderbelicht gebleven.
Míucha overleed in 2018. Regisseur Daniel Zarvos, haar neef, werkte toen al aan deze film, waarin Míucha op indirecte wijze – via foto’s, homevideo’s, verhalen, brieven, prachtige aquarellen en audio-opnamen uit haar persoonlijke archief – zelf haar levensverhaal vertelt.
Miúcha ontmoet via haar vader de feminist Simone de Beauvoir en trekt als jonge vrouw naar Parijs, waar ze werkt als zangeres. Nadat ze daar Gilberto ontmoet, gaat ze spontaan met hem mee naar New York. Dat juist zij, nadat ze trouwen en een kind krijgen, in zijn schaduw komt te staan en vooral zijn carrière ondersteunt, is opmerkelijk. In brieven en dagboekfragmenten deelt ze haar intieme gedachten over het gecompliceerde huwelijk en haar worsteling om haar eigen weg te vinden, zowel persoonlijk als muzikaal.