Work in Progress
Drie oude mannen aan een tafeltje kauwen met hun schaarse tanden een bordje eten weg. Ondertussen halen ze met lichte weemoed de tijden van weleer op. Toen de wijk El Chine in hun ogen nog levendig was, de prostituees beeldschoon waren en bovendien betaalbaar. Nu is de Barcelonese wijk met haar veelkleurige bevolking in een overgangsfase: er komen nieuwe huizen, de woningen worden duurder. José Luis Guerin trok anderhalf jaar lang met zijn camera de straten van El Chine in om dat proces van transitie vast te leggen. Een oud appartementencomplex gaat tegen de vlakte om plaats te maken voor een nieuw gebouw. De bewoners zijn eruit gezet, potentiële kopers van de luxe appartementen dienen zich aan. Omwonenden horen het dreunen van de sloopkogels, zien het stof neerdwarrelen, en slaan gade hoe een horde bouwvakkers een nieuw bouwwerk laat verrijzen. Meer dan honderd uur materiaal verzamelde Guerin, met observaties van de wijk en haar bewoners, aangevuld met wat gedramatiseerde momenten waarin kleine verhaallijnen over het wel en wee van enkele wijkbewoners zijn gevat. Het resultaat is een gelaagde, filosofische, vaak associatieve verhandeling over verleden, heden en toekomst. Waarbij niet zozeer de concrete bouwactiviteiten de hoofdmoot vormen, als wel de impact die de veranderingen hebben op de bewoners van de wijk.