My Afghanistan - Life in the Forbidden Zone
Nagieb Khaja, een jonge Deense journalist van Afghaanse komaf, reist af naar Lashkar Gah, hoofdstad van de provincie Helmand in Afghanistan. Omdat journalisten daar zonder militaire escorte hun hotel niet uit kunnen, is contact met de burgerbevolking feitelijk onmogelijk. Maar Khaja heeft een list verzonnen. Hij laat dertig van tevoren benaderde burgers mobiele telefoons ophalen die met een HD-cameraatje zijn uitgerust, en vraagt ze hun dagelijks leven te filmen. Dat levert een zeldzame inkijk op in de door oorlog verstoorde levens van gewone Afghanen: een waardevolle tegenhanger voor ons louter Westerse perspectief op de oorlog. We rijden mee met Hajl Sahab in zijn zeventig jaar oude jeep zonder remmen, krijgen hair styling tips van Jurna Gul en schuilen met de doodsbange Shrukrullah voor verdwaalde kogels. We zien de schoonheid van het land, het gevaarlijke bestaan van kinderen, de achteloze verwoestingen, en voelen de onderliggende machteloosheid, vechtlust en corruptie. Ondertussen blijkt hoe moeilijk het is om het leven van vrouwen in beeld te brengen. Khaja wisselt de burgerverslagen af met zijn ervaringen in Lashkar Gah, waar hij zijn eigen machteloosheid en opgelegde verveling verdrijft door het filmen van straatbeelden, een bezoek aan het plaatselijke ziekenhuis en een praatje met Afghaanse militairen over hun prima verhouding met de plaatselijke Taliban. Een zelfmoordaanslag verstoort de relatieve rust.