Mom
De Mexicaanse filmmaker Xun Sero groeide op zonder vader, iets wat hij zijn moeder Hilda lang kwalijk nam. Nu hij volwassen is, gaat hij eindelijk de dialoog met Hilda aan. In Mom volgt hij haar dagelijkse leven binnen de Tzotzil-gemeenschap waartoe ze behoort. Hij stelt de vragen die lang onuitgesproken bleven, zij vertelt openhartig over de obstakels die ze heeft moeten overwinnen.
Gaandeweg ontstaat het beeld van een gewelddadige samenleving, waarin vrouwen de zwaarste lasten dragen en de minste kansen krijgen. Op straat registreert de camera de jonge Tzotzil-vrouwen van nu: werkend, zorgend, wachtend. Toch heeft Hilda zich los weten te maken van die giftige erfenis en is ze een gerespecteerd lid van haar gemeenschap geworden. Omringd door sterke en liefhebbende vrouwen wist ze in elk geval van haar werkzame leven een succes te maken. Zoals ze zelf verklaart: “Alleen temperamentvolle vrouwen komen verder.”