Welcome to Pine Point
Multimediaal portret van het verdwenen Canadese mijnplaatsje Pine Point. De stad werd in de jaren zestig gebouwd, maar toen de zink- en loodertsvoorraden in de late jaren tachtig waren uitgeput, sloot het dorp tegelijk met de mijn: het werd letterlijk afgebroken en van de kaart geveegd. Het heeft precies lang genoeg bestaan om er één generatie te laten leven. Het document dat Michael Simons, die opgroeide in de buurt van Pine Point, en Paul Shoebridge maakten over het voormalige stadje, draait om herinneringen en de voorwerpen die deze in stand houden. Aan de hand van vier voormalige inwoners, worden archetypisch manieren van de omgang met het eigen verleden belicht. Kimberley Feodoroff, alias Kim Kastle, was de 'schoonheid' die de stad sowieso zou ontvluchten. De broers Lyle en Wayne Hryniuk waren gedoemd in de mijn te belanden. En voormalig vechtersbaas Richard Cloutier ontpopte zich tot bewaarder van het gezamenlijk geheugen van de stad. In tekst vertellen de makers hun verhaal - het project begon zijn leven als idee voor een boek - met op de achtergrond een collage van materiaal uit en over Pine Point: foto's en gemaakt door bewoners, krantenknipsels, dagboekfragmenten en flarden uit jaarboeken van de middelbare school.