The Forbidden Reel
De geschiedenis van Afghanistan in de tweede helft van de twintigste eeuw is getekend door onderdrukking en geweld. De Canadees-Afghaanse filmmaker Ariel Nasr vertelt dit verhaal aan de hand van de Afghaanse filmgeschiedenis. Interviews met filmhistorica Mariam Ghani, filmmakers Latif Ahmadi en Siddiq Barmak, actrice Yasmin Yarmal en andere betrokkenen worden afgewisseld met filmfragmenten – zowel fictie als documentair – uit het archief van het nationale filminstituut Afghan Film. De beelden tonen een rijke cultuur in een periode waarin het land vele drastische veranderingen doormaakte, van het communistische regime en de oorlog met Rusland tot en met de onderdrukking door de moslimfundamentalistische Taliban.
Vooral onder de Taliban waren filmmakers hun leven niet zeker. In die periode heeft een klein groepje mensen het archief ternauwernood weten te redden van de vernietigingsdrang van de fundamentalisten. Wat duidelijk wordt, is dat cinema van onschatbare waarde is, niet alleen als artistieke uiting of verslaglegging maar ook als een middel om met terugwerkende kracht je geschiedenis beter te leren kennen en begrijpen.