Pearl of the Desert
De twaalfjarige Moti leeft op het stoffige Indiase platteland; dorre vlaktes waar geiten en kamelen vrij rondlopen en het land nog met de hand wordt bewerkt. Als lid van de Manganiar-kaste is hij opgegroeid met muziek. Zingen is onderdeel van het dagelijks leven, een manier om verhalen te vertellen en tradities door te geven. Moti is een groot zangtalent en hij wordt naar een muziekinstituut gestuurd om zijn zangkunst te verfijnen. Het is de gewoonte voor zijn kaste om op te treden voor rijke beschermheren, maar Moti voelt zich hier niet prettig bij. Als hij vervolgens wordt gecast voor een musical en op wereldtournee gaat, wordt hij als een held onthaald in zijn geboortedorp.
Het verhaal van de jongen naar het buitenland vloog om de ziel van zijn volk te verspreiden, verdeeld in hoofdstukken en doorspekt met liederen uit de Manganiar-traditie, geeft een prachtig beeld van de tradities, gewoontes en omgangsvormen van deze moslimkaste. Voor Moti is het avontuur een etappe van zijn zoektocht naar zijn eigen plek in de wereld.