Lots of Kids, a Monkey and a Castle
De extraverte en kwieke Julia, een Spaanse matriarch van 80, zag al haar kinderdromen in vervulling gaan: ze kreeg veel kinderen, een aap en een kasteel. Tot de economische crisis toesloeg en ze het kasteel weer van de hand moest doen. Geluk bij ongeluk is dat Julia's volwassen kinderen terugkeren naar het kasteel om te helpen de talloze spullen van hun aan verzamelwoede lijdende moeder te verhuizen. Filmmaker Gustavo Salmerón is een van hen en hij volgt het proces in een nonchalante, intieme homevideo-stijl, geschoten in een vierkant beeldformaat. Uit kasten vol dozen komen ongeopende cadeautjes tevoorschijn, tientallen paraplu's, nepdrollen en het kunstgebit van Julia's moeder. Rode draad vormt de zoektocht naar de wervels van Julia's grootmoeder, die ergens zijn opgeslagen nadat zij tijdens de burgeroorlog werd vermoord. Maar waar? Julia blijkt een vat vol tegenstrijdigheden met een groot gevoel voor drama en humor. Ze was lid van de falangisten, wilde het klooster in, noemt zich atheïst maar is niettemin verzot op kerst. Over leven, dood en verandering, geluk en tegenslag, en het belang van materiële en immateriële zaken.