The Anticipation of Rain
Kunstenaar Naima Karim uit Bangladesh raakte verlamd door een virus en kon een jaar lang niets anders doen dan naar de lucht kijken. Nog intenser dan gewoonlijk maakte ze de moesson mee: de inleidende windstoten, het rap duister worden van de hemel, de drukkende luchtvochtigheid en uiteindelijk de regenuitbarsting, die alles schoon wast en een frisse geur achterlaat.
Voor de driedimensionale VR-beleving The Anticipation of Rain schilderde Karim een landschap op de grens van kustbos en strand, waar het meteorologisch schouwspel zich in versneld tempo afspeelt. Een rijke soundscape en twee speciaal voor dit werk ontworpen geuren vervolmaken de beleving.
Karim beschrijft de komst van de moesson als een romantische tijd van het jaar, maar merkt ook op dat klimaatverandering het regenseizoen steeds onbetrouwbaarder en heftiger heeft gemaakt. Voor laag gelegen landen als haar thuisland Bangladesh is het zelfs levensbedreigend.