Scena del crimine
De onderwereld houdt de Italiaanse stad Napels in een wurggreep. De Nederlandse documentairemaker Walter Stokman schetst in zeven 'sc\'e8nes' de invloed van de maffiagerelateerde misdaad op de stad en haar inwoners. Zo bezoekt hij de jeugdgevangenis op het eiland Nisida. Jongeren vertellen in voice-over over hun leven en over hun strafblad. Stokman voegt beelden toe van kleine straatjes in de stad, geschoten vanaf een scooter. Jeugdige dieven, dealers of overvallers zouden hem voorgegaan kunnen zijn. Leeftijdsgenoten van de jonge criminelen hebben met de militaire school juist bewust voor het rechte pad gekozen. Net als een forensisch rechercheur, die opgroeide in een criminele buurt. Zijn voormalige klasgenoten zitten in de misdaad, in het gevang, of zijn dood. Gewelddadig willen zijn is niet het hoofdmotief, beweert hij: "Het gaat om de fascinatie van het gevoel van macht." Het verhaal van een jong meisje in de misdaad lijkt dat te bevestigen: trots legt ze uit haar lievelingswapen vooral te gebruiken om anderen angst aan te jagen. Met een schokkend gebrek aan besef van de gevolgen. Beelden van het dagelijks leven worden afgewisseld met opnames van beveiligingscamera's van overvallen en foto's van plaatsen delict.