Homemade Stories
Toen de revolutie in Syrië in een oorlog omsloeg, vluchtte filmmaker Nidal al Dibs met zijn gezin naar Caïro. Daar begint hij te filmen hoe zijn Egyptische vrienden in hun verpauperde wijk een lang geleden gesloten bioscoop proberen te heropenen. Terwijl deze onderneming op steeds meer moeilijkheden stuit, verlegt Al Dibs zijn aandacht naar het aansturen van de verbouwing van zijn huis in zijn geplaagde moederland.
Met slechts een camera en wat homemovies tot zijn beschikking weet Al Dibs de grote problemen in de Arabische wereld te benoemen. Cinema staat voor hem voor dromen en voor hoop, wat ook blijkt als hij de buurtbewoners in Caïro naar hun bioscoopherinneringen vraagt. Een droom realiseren is echter een ander verhaal.
Al Dibs gebruikt alledaagse beelden om een aangrijpend verhaal te vertellen. Tegelijk gaat zijn film over de beelden die hij niet meer terug kan halen. De opnamen van zijn oude filmclub. Foto’s van verdwenen vrienden. Indrukken van een land dat niet meer bestaat, behalve in de herinnering van de mensen.