Becoming Black
Stel, je bent kind van witte ouders en ook je broer is wit. Alleen jij hebt een donkere huid, maar volgens je ouders is dat puur toeval. Dat overkomt in de jaren zestig een meisje in Oost-Berlijn. Een groep Afrikaanse mannen was er in voorgaande jaren neergestreken om er te studeren, waarna de Duitse Sigrid verliefd werd op Lucien uit Togo. Sigrid kreeg een kind van hem – maar was al getrouwd met Armin.
Het kind van toen is filmmaker Ines Johnson-Spain. Ze zoekt haar stiefvader Armin en anderen uit haar jeugd op en brengt zo de verbijsterende ontkenningsstrategieën aan het licht die haar ouders en de mensen om hen heen hadden ontwikkeld. In wat tegelijk een intiem portret en een kritische verkenning is, brengt ze pijnlijke en verwarrende jeugdherinneringen samen met nuchtere beschrijvingen die een cultuur van afwijzing en krampachtige ontkenning schetsen.
Maar er is ook de ontroerend warme ontmoeting met Johnson-Spains Togolese familie. Zo groeit Becoming Black uit tot een beschouwing van thema’s als identiteit, sociale normen en familiebanden, gezien vanuit een bijzonder persoonlijk perspectief.