The Battle of Chile: The Insurrection of the Bourgeoisie
In het voorjaar van 1973, vlak voor de parlementsverkiezingen in Chili, begon de crew van Patricio Guzmán met het filmen van de politieke en maatschappelijke gebeurtenissen in het land. Door de slechte economische situatie bestond de verwachting dat de in 1970 democratisch gekozen linkse regering van president Allende zou vallen. Maar Allende had de steun van een groot deel van de arbeidersbevolking en de verwachte overwinning voor rechts bleef uit. Vanaf dat moment probeerde de oppositie het land te destabiliseren en de regering in diskrediet te brengen, zoals door het hamsteren en op de zwarte markt brengen van levensmiddelen en het opzetten van een staking in een kopermijn.
In een losse stijl, waarbij uit de hand wordt gefilmd, legt Guzmán de gebeurtenissen vast. Hij is bij bijeenkomsten en demonstraties en doet straatinterviews. In voice-over geeft hij zelf commentaar. Geleidelijk aan wordt de sfeer grimmiger, culminerend in de dood van een cameraman, die op straat door een militair onder vuur wordt genomen, twee maanden voor de staatsgreep van 11 september 1973.