1 the Road
Kan kunstmatige intelligentie kunst produceren? Hoe verandert literatuur als een machine ook een auteur kan zijn? Ross Goodwin is géén dichter, zo benadrukt hij, maar wel een creatief technoloog, ‘gonzo datawetenschapper’ en expert in kunstmatige intelligente. Hij is ook niet de schrijver van het boek 1 the Road, maar wel de schrijver van de schrijver ervan – een AI-machine. Goodwin trainde de machine om proza en poëzie te schrijven. Die machine gebruikte een auto als pen, op een klassieke Amerikaanse literaire roadtrip van New York naar New Orleans.
Goodwin monteerde een surveillancecamera die in vier richtingen kan kijken op de auto en koppelde een GPS-ontvanger aan een database van locaties. In de auto nam een microfoon de gesprekken op die Goodwin had met een meereizende filmcrew, vrienden en collega’s van Google’s Artists and Machine Intelligence-programma. De AI verwerkte al die input tot een manuscript, dat regel voor regel ontstond, uitgeprint op elf kassarollen, die langzaam maar zeker de hele achterbank vulden.