Higgs
Het Higgsdeeltje is vernoemd naar zijn bedenker, de Britse natuurkundige Peter Higgs, en wordt algemeen beschouwd als de in de theorie van de elementaire deeltjes. Het Higgsdeeltje wordt ook wel, niet geheel onomstreden, '' genoemd: veel wetenschappers vermoeden dat het bestaat, maar het is nog nooit waargenomen. Vanaf Higgs' publicatie van zijn hypothesis in 1964 houdt een groeiend leger natuurkundigen zich bezig met het ontwikkelen van een methode om het veronderstelde deeltje zichtbaar te maken. Om dat te bewerkstelligen is in het Zwitserse laboratorium CERN een krachtige ondergrondse deeltjesversneller gebouwd, de Large Hadron Collider. Duizenden wetenschappers uit de hele wereld keken reikhalzend uit naar de start van de LHC op 10 september 2008. De Nederlandse professor Stan Bentvelsen en een internationaal palet aan collega-wetenschappers vertellen voor de camera van documentairemakers Hannie van den Bergh en Jan van den Berg hoe fascinerend en cruciaal het Higgsdeeltje is en hoezeer het tot de wetenschappelijke verbeelding spreekt. Hun getuigenissen, in combinatie met de beelden van CERN dat zich ontvouwt als een gigantische natuurkundige biotoop waar complexe techniek en wetenschap elkaar ontmoeten, leveren een documentaire op die niet alleen over dat ene mysterieuze deeltje gaat, maar vooral ook over het fundamentele, wetenschappelijke verlangen om iets nieuws te leren.