Lil’ Buck: Real Swan
Van ghetto kid tot internet-danssensatie en veelgevraagd artiest: zo kun je de carrière van Lil’ Buck wel omschrijven. Als kleine jongen oefende hij tot bloedens toe zijn pointes (op sneakers), nu werkt hij samen met Madonna en Yo Yo Ma. Zijn uitvoering van de stervende zwaan, waarin hij klassiek ballet combineert met jookin, is inmiddels door miljoenen mensen bekeken op YouTube.
Jookin ontstond in de jaren tachtig uit de underground-rapscene van Memphis. De dans combineert stuiterbewegingen met glijden en draaien op de teen, en dat alles met een bedrieglijke lichtvoetigheid. Daarin zie je de soepele bewegingen uit de rolschaatsdisco waar Lil’ Buck en zijn generatiegenoten rondhingen, direct terug.
Voor regisseur Louis Wallecan en zijn team keerde Lil’ Buck terug naar die locatie, en naar andere bepalende plekken uit zijn jeugd, zoals de parkeerplaatsen waar hij en zijn vrienden dansten, de balletschool en het huis van zijn moeder. Naast archiefbeelden en interviews bevat de film ook veel dansscènes op locatie, waarin de verlaten parkeerterreinen, stoepen en stegen van nachtelijk Memphis het decor vormen.