12 Days
De een heeft een ernstige misdrijf begaan of lijdt aan wanen, een ander verklaart naar huis te willen om zelfmoord te plegen. Allemaal verblijven ze onvrijwillig in een psychiatrisch ziekenhuis. Volgens een in 2013 in Frankrijk aangenomen wet moet een rechter binnen 12 dagen, en zo nodig ieder half jaar, de door artsen gewenste verlenging van gedwongen opname bekrachtigen. Gerenommeerd chroniqueur van de Franse samenleving Raymond Depardon kreeg de unieke toestemming deze zittingen te filmen. Hij combineert hiermee twee onderwerpen die hij eerder aanroerde in onder meer Délits flagrants en Urgences: rechtsgang en psychiatrie. De observatie is strak en sober. Een rechter, een patiënt en diens advocaat. Drie vaste camerastandpunten, één kamer, met slechts korte blikken daarbuiten als interpuncties. Ondanks het betrekkelijk formele karakter van het onderhoud is het niet moeilijk een indruk te krijgen van de tragiek en pijn achter die verwarde, opstandige of berustende gezichten. De meesten willen hier weg. De rechters hebben aandacht voor hun woorden, maar hun taak is slechts te toetsen of de procedures correct zijn gevolgd.