Ethiopiques – Revolt of the Soul
In 1997 maakte de westerse wereld kennis met de rijke Ethiopische muziekgeschiedenis via Éthiopiques, een reeks die inmiddels dertig cd's telt. De gelijknamige documentaire vertelt het verhaal van de Franse muziekjournalist Francis Falceto, het brein achter de beroemde albums. Voor de uitgaves werkte hij samen met Amha Eshete, die tussen 1969 en 1975 honderdtwintig singles en veertien albums produceerde van Ethiopische muzikanten. Ze stammen uit de tijd dat keizer Haile Selassie minder strikt werd en deze aanstekelijke muziek, die westerse invloeden (soul, funk, rock-'n'-roll en jazz) vermengt met Afrikaanse klanken, oogluikend toeliet. Eshete, die jarenlang als balling in de Verenigde Staten woonde, vertelt in de film dat alles veranderde met de militaire machtsgreep van 1974. Tot 1991 heerste het Derg-regime, een nietsontziende militaire junta. Naast Falceto en Eshete komen ook Ethiopische muzikanten aan het woord, onder wie Girma Beyene, pianist/arrangeur van de Walias Band. De met speelse animaties doorspekte film eindigt met Beyene's comeback, met optredens en de opname van de dertigste cd in de Éthiopiques-serie: Mistakes on Purpose.