Shadows of Liberty
Als correspondent van CBS News maakte Roberta Baskin in de jaren negentig een verhaal over de sweatshops van Nike in Vietnam. Ze ontdekte dat personeel er op grove wijze werd misbruikt: hun monden werden dichtgetapet en ze werden geslagen met een schoen. De reportage werd nationaal uitgezonden en leidde tot protesten en boycots. Maar toen Baskin een vervolgverhaal maakte werd dat niet uitgezonden, omdat Nike en CBS een samenwerking waren aangegaan voor de winterspelen waar CBS de extreem dure uitzendrechten voor had verworven. "Nike had CBS overgehaald van haar correspondentschap een advertentie maken", aldus Baskin. Kort daarna werd ze ontslagen. Het is een van de tekenende verhalen in dit relaas over de beperkte vrijheid van Amerikaanse media. Shadows of Liberty schetst het beeld van een medialandschap dat wordt beheerst door de politiek en conglomeraten die een uitzonderlijk grote politieke, sociale en economische macht hebben. Artikelen van onderzoeksjournalisten worden teruggetrokken of niet serieus genomen, kritische verslaggevers komen niet meer aan de bak en zelfs gerenommeerde media verzaken hun journalistieke plicht. De media zijn in crisis, zeggen betrokkenen, en stellen bezorgd de vraag of het internet dan wel vrij zal blijven, of toch in handen valt van monopolistische bedrijven.