We
Wielen draaien, een mensenmassa golft heen en weer, een gekooide leeuw brult. Alles – van religie, industrie, natuur tot de mens – lijkt met elkaar verbonden in een cyclus van scheppende en verwoestende krachten. In zijn kenmerkende distance montage smelt Artavazd Pelechian nieuwe beelden en found footage samen tot één energieke beweging.
Klassieke muziek, koorgezang en een vleugje rock-'n-roll spelen een meer dan begeleidende rol. Mensen lijden, bieden elkaar troost. Een held wordt onthaald, een meisje zwijgt. Dit krachtige filmkunstwerk, vijftig jaar na de Armeense genocide gemaakt, ademt de energie van het landschap en de geschiedenis van een volk.