Iris
In modemekka New York is de hoogbejaarde stoffenontwerpster en zakenvrouw Iris Apfel (93) een waar fenomeen. De welbespraakte brillendraagster is een must see op elk cultureel event. Uit dit portret van documentaireveteraan Albert Maysles (Grey Gardens, Gimme Shelter) blijkt dat iedereen iets van deze vriendelijke paradijsvogel wil; van een advies of een ontwerp tot kennisoverdracht. Haar telefoon gaat de hele dag af. Toch heeft ze voor iedereen een vriendelijk woord over. Apfel, die met haar honderdjarige echtgenoot Carl ruim een halve eeuw de tot in het Witte Huis bekende textielfirma Old World Weavers runde, is nog altijd springlevend. Ofwel “verticaal”, zoals ze het spottend noemt. Maysles volgt Apfel tijdens haar dagelijkse bezigheden buiten de deur en binnen huize Apfel in New York en Palm Beach; appartementen bomvol kunstschatten en curiosa, en alles daartussenin. Met de uitzonderlijke kledingcollectie die zij in de afgelopen decennia verzamelde, haar brede, culturele kennis en creativiteit vormt ze een intrigerende protagonist. Beelden van het dagelijks reilen en zeilen van deze wereldse dame worden gelardeerd met opnames van televisieoptredens, oude foto’s en prachtige 16-mm reisopnames van Carl. Ook diverse prominente figuren uit de kunst- en modewereld vertellen over het aimabele fashion-icoon dat immer mooie oneliners paraat blijkt te hebben.