Makeup Artist
Hij had haar nog zo beloofd dat ze na haar huwelijk naar de universiteit zou mogen. Nu hebben ze een kind, een kudde schapen waarmee ze door de Iraanse bergen moeten trekken en begint hij plots over ‘tradities’. Terwijl Mina zich stiekem al had ingeschreven voor een opleiding visagie, zo vertrouwt ze regisseur Jafar Najafi in tranen toe.
Eigenlijk is het een heel leuk stel, Mina en Gol Mohammed. Hun ruzies eindigen steevast met een grapje. Maar hun charmante gekissebis wordt in Makeup Artist hoe langer hoe meer een hoog oplopend, steeds terugkerend gevecht, waarbij hun driejarige zoontje stilletjes op de achtergrond aanwezig is. Om haar droom te kunnen volgen, besluit Mina een tweede echtgenote te zoeken die zich over haar man en kind kan ontfermen.
Maar zelfs dat blijkt ingewikkelder dan gedacht, in dit schitterend gefilmde, rurale Iran, waar de wil van onverzettelijke moeders wet is en eeuwenoude tradities botsen op de ideeën van de moderne wereld. En in hoeverre stookt de aanwezigheid van de stadse cameraploeg dit vuurtje eigenlijk verder op?