The One Who Runs Away Is the Ghost
Haohao en Zhouzhou, twee zusjes van vijf en acht, slijten het grootste deel van hun dagen op een elektronicamarkt in Shenzhen. Als kersverse immigranten in de stad begonnen hun ouders een jaar eerder een winkel op de negende verdieping van de markt. De blik van de meisjes verandert de kille wereld van de elektronica in een universum vol monsters en spookverhalen, die het leven magischer maken.
In een voice-over horen we de gedachtes van filmmaker Qinyuan Lei, die haar jeugd net als deze kinderen in een elektronicazaak doorbracht. Shenzhen was haar thuis, maar ze wilde altijd ergens anders zijn, alles achterlaten.
Bij Haohao en Zhouzhou lijkt het andersom: ze spelen eindeloos met dozen, rennen door trappenhuizen en verbergen zich in lege vitrines. Hoe extreem onpersoonlijk deze ruimte ook is, het voelt als thuis voor de kinderen, als een planeet die ze erven en bewonen zonder vragen te stellen. De buitenwereld, met zijn constante regen en mist, lijkt ondertussen vijandig en onbereikbaar.