Peshmerga
Een onwaarschijnlijk gegeven: een bataljon onbevreesde vrijheidsstrijders en een flamboyante Franse intellectueel gaan op oorlogspad. De Koerdische zijn de enigen die een gevecht van man tot man – of vrouw tot man – leveren tegen Islamitische Staat, en met succes. Bernard-Henri Lévy is een invloedrijke filosoof en schrijver, die eerder verslag deed vanuit conflictgebieden als Libië en Oekraïne. Maar in 2015 is hij in Iraaks Koerdistan, om de peshmerga te doorgronden. Lévy trekt gedurende zes maanden met hen van zuid naar noord, richting de stad Mosul, steeds op een paar kilometer van de vijand. Het is vooral veel rijden door de open, zanderige vlaktes, vaak vergeven van mijnen. In verlaten dorpen resten nog de sporen van IS, al komt de dreiging ook een paar keer angstig dichtbij. Lévy voorziet de beelden van toelichtend commentaar en filosofische vragen over zijn illustere metgezellen. Het resultaat is een visueel essay over moderne oorlogvoering, maar bovenal een ode aan de moed en de idealen van de peshmerga.