DeathTolls Experience
Aanstormend Iraans virtual reality-talent Ali Eslami wil met DeathTolls Experience het publiek opnieuw gevoelig maken voor de realiteit achter de abstracte statistieken van de honderdduizenden doden in het Midden-Oosten. Wanneer nieuwsmedia je dagelijks om de oren slaan met cijfers, verliezen die langzaamaan hun emotionele urgentie. Onze hersenen filteren deze droge data-realiteit uiteindelijk automatisch weg, terwijl deze juist onze aandacht nodig heeft. De oorlog in Syrië is daar een voorbeeld van. Eslami gebruikte dit psychologische effect als uitgangspunt om uit te zoeken hoe virtual reality niet alleen de empathie kan terugbrengen, maar ook een context kan bieden bij nieuwsberichten waarin de aantallen slachtoffers nog wel te tellen maar niet meer te bevatten zijn. Via een verhalende virtuele reis langs de geschiedenis van Europese bloedbaden, een oceaan gevuld met lichamen van recent verdronken Syrische vluchtelingen en de burgerslachtoffers van de oorlog in Syrië, dompelt DeathTolls Experience ons onder in de betekenis van die cijfers en biedt daarmee een emotioneel perspectief op de ellende en terreur.