A Shape of Things to Come
Sundog leidt een zelfvoorzienend leven in de Sonorawoestijn bij de Mexicaanse grens, omringd door varkens, slangen, vleermuizen en kraanvogels. In de verte liggen bewakingscamera’s, bulldozers en de Border Patrol op de loer. Hij ziet zijn vrijheid en het ecosysteem steeds verder bedreigd en beraamt een daad van ecoterrorisme. Maar de film is vooral een gloedvolle impressie van het leven in de woestijn, ontzagwekkend bij daglicht maar spookachtig bij nacht.
Mederegisseur Sniadecki ontmoette Sundog tijdens het maken van zijn eerdere documentaire over de meedogenloze Sonorawoestijn, El mar la mar (2017). De zintuiglijke cinematografie en het uitgekiende geluidsontwerp roepen een surrealistische sfeer op – of Sundog nu een navelzwijn schiet, een psychedelisch paddengif rookt of een courgette oogst uit zijn weelderige moestuin. Door de organische beeldenstroom worden kleine observaties en routines spannend, het gewone subliem. Het leven van Sundog, ver verwijderd van de ongezonde ratrace, roept zo impliciet vragen op over de relatie van de mens tot zijn omgeving – en zichzelf – te midden van het spook van een wereldwijde ecologische ineenstorting.