Cure for Pain: The Mark Sandman Story
In de zomer van 1999 overleed Mark Sandman, de charismatische zanger, bassist, tekstschrijver, componist en oprichter van een van de meest originele bands van de jaren negentig: Morphine. Hij stierf in het harnas, tijdens een concert in Italië, en vlak nadat de band de opnamen voor een nieuw album had voltooid. Een band zonder gitaar was midden in het grunge-tijdperk hoogst excentriek, en met zijn sobere bezetting - drums, tweesnarige slidebasgitaar en baritonsax - en een rauwe mix van jazz, blues en rock wist Morphine een onvervreemdbaar, uniek geluid te creëren, dat de band vanaf het begin van de jaren negentig een cultstatus bezorgde in de VS en Europa. In deze muziekdocumentaire proberen de makers de betekenis van Mark Sandman voor de Amerikaanse popmuziek te duiden. Voormalige bandleden Dana Colley, Billy Conway en Jerome Deupree, muzikanten uit zijn eerdere band Treat Her Right en muzikale vrienden als Chris Ballew (Presidents of the USA), Mike Watt (The Stooges), Les Claypool en Ben Harper komen aan het woord. Daarnaast duikt de film in Sandmans persoonlijke geschiedenis, waarover hij zelf nooit publiekelijk sprak. Het verlies van zijn twee broers zou zijn muzikale werk een beslissende richting hebben gegeven en zelfs het driemanschap van Morphine komt hiermee in een nieuw licht te staan.