Ouvertures
Een geïmproviseerd theatergezelschap brengt een ode aan de achttiende-eeuwse revolutionair François-Dominique Toussaint Louverture, die succesvol een slavenopstand leidde en later als eerste zwarte generaal de onafhankelijkheid van Haïti bewerkstelligde.
De jonge Haïtianen repeteren passages uit het door Edouard Glissant geschreven toneelstuk Monsieur Toussaint, dat de laatste dagen uit het leven van deze Haïtiaanse held beslaat. Nadat het Franse leger onder Napoleon in 1802 het eiland opnieuw had ingenomen, werd Louverture in een kasteel in de Franse Jura gevangengehouden tot zijn dood een klein jaar later. De acteurs reflecteren op de nog altijd actuele theaterteksten en dialogen, met thema’s als kolonialisme, identiteit, racisme, slavernij en collectief trauma.
De camera brengt hun overpeinzingen esthetisch in beeld, tegen de achtergrond van de straten van hoofdstad Port-au-Prince of de besneeuwde berglandschappen in de Jura. Een fluisterende voice-over, bezwerende muziek en beelden van mystieke rituelen zorgen voor een dromerige sfeer, waarbij de personages uit het stuk meer en meer bezit lijken te nemen van de jonge makers.