Hospitality
De psychologische en fysieke toestand van militair personeel verandert drastisch wanneer zij terugkeren van buitenlandse missies, zoals die in de Golf, de Balkan, Irak en Afghanistan. De symptomen die zij vertonen, horen volgens medische experts bij vormen van kanker. In de media worden de verschrikkingen die zij ervaren aangeduid als 'Balkan-syndroom' of 'Golfoorlog-syndroom' en worden hun gezondheidsproblemen gerelateerd aan het gebruik van wapens waarin verarmd uranium is verwerkt, en aan de aanwezigheid van onzichtbare nanodeeltjes in de atmosfeer die de lichamen van de slachtoffers penetreren. Plotselinge stijgingen in het aantal gevallen en mutaties werpen twijfels op over de aard en oorzaken van deze ziektes. De patiënten verzanden in een onzekere toestand die vergelijkbaar is met die van degenen die wonen in de oorlogsgebieden die de soldaten onlangs hebben verlaten. In deze toestand zwerven ze eenzaam en in stilte rond, wachtend op een oplossing of uitleg voor hun ziekte, of de dood. Voor deze ijzingwekkend mooie installatie van de Servische documentaire-kunstenaar Bogomir Doringer wordt een unieke collectie biopsie-monsters verzameld door een sculptuur van magnetische vloeistof die voor het oog van de toeschouwers van vorm verandert. Dit onderzoek naar de relatie tussen feit en fictie bevraagt de intenties achter 'gastvrijheid' en de verantwoordelijkheid van degenen die deze aanbieden. Wij zijn ongeïnformeerde 'gastheren', maar stellen daarmee onze lichamen en geesten bloot aan een aggressieve transformatie.