Gates of Aleppo
De Slag om Aleppo was een van de bloederigste strijdtonelen van de nog altijd voortdurende oorlog in Syrië. Bij de gevechten tussen 2012 en 2016 kwamen tienduizenden mensen om het leven, en verloren honderdduizenden hun huizen – de grootste stad van Syrië lag grotendeels in puin. De game Gates of Aleppo voert je mee naar flarden uit die tijd. De Oostenrijkse ontwerpers Georg Hobmeier en Joshua Hollendonner werkten hiervoor samen met de Syriër “Wolfswift”. Vanwege veiligheidsreden moet Wolfswift anoniem blijven.
De minimalistische computergame plaatst je op hartverscheurende wijze in de schoenen van de gewone inwoners van de stad. Met vier pijltjes en een actieknop manoeuvreer je door de in simpele lijnen weergegeven stad, die aanvoelt als een klassieke 8-bit game. Vanuit een top-downperspectief bestuur je iemand op verraderlijk simpele missies: “Ga naar je werk”, luidt de eerste opdracht. Maar de stad is vergeven van de sluipschutters, dus elke verkeerde stap kan fataal zijn. Het dagelijks leven is hier verworden tot dodelijk spel.