Museum of Austerity
Museum of Austerity is een mixed-reality-installatie die laat zien wat er gebeurt als de sociale vangnetten van de overheid wegvallen. Tussen 2010 en 2020 voerde de Britse regering een reeks wijzigingen in het uitkeringsstelsel door als onderdeel van hun bezuinigingsagenda. In een onderzoek door de VN in 2016 werd geconcludeerd dat in het Verenigd Koninkrijk de rechten van gehandicapte burgers “zwaar of systematisch geschonden” werden. Deze schendingen werden nauw in verband gebracht met ingrepen in het sociale zekerheidsstelsel.
Met een combinatie van gesproken getuigenissen, originele muziek en volumetrie documenteert deze tentoonstelling een aantal gebeurtenssen uit dit tijdperk. Het publiek wordt uitgenodigd om op korte afstand stil te staan bij de vraag wat er gebeurt als de retoriek van een overheid en de doorleefde werkelijkheid van zijn burgers heel verschillende verhalen vertellen.
Deze indrukwekkende installatie, geproduceerd door English Touring Theatre, National Theatre Storytelling Studio en Trial & Error, combineert de talenten van theater/XR-regisseur Sacha Wares met de diepgaande kennis van John Pring, journalist van de Disability News Service.