Future History
Gedurende het jaar 1917 was Rusland in de ban van twee revoluties. In de Februarirevolutie werd tsaar Nicolaas II afgezet en eindigde ruim driehonderd jaar heerschappij door de Romanov-dynastie. In de Oktoberrevolutie grepen de bolsjewieken definitief de macht, en kwam er een einde aan de kortstondige hoop op een democratisch Rusland. Het chaotische jaar rond die twee revoluties komt tot leven in de vorm van een indrukwekkende stroom social-mediaberichten van direct betrokken historische figuren: koningen en kunstenaars, revolutionairen en hun tegenstanders.
Op vergelijkbare wijze transporteert Future History je ook naar het jaar 1968, toen op allerlei plekken ter wereld grote en kleinere revoluties plaatsvonden. Op de smartphone van Martin Luther King lees je de haatmails die hij ontvangt en de Tsjechoslowaakse hervormingsgezinde president Alexander Dubček chat met Sovet-leider Brezjnev. Hoewel de teksten hier en daar zijn aangepast aan de wetten van social media, zijn alle berichten direct afkomstig uit uitvoerig gedocumenteerde bronnen, zoals brieven, memoires, dagboeken, foto’s en film. Die stortvloed aan materiaal maakt op unieke wijze invoelbaar hoe de historische jaren 1917 en 1968 waren voor hen die het meemaakten.